Salam Ukhwah

15 June 2010

Syukur Alhamdulillah Ya Allah


Salam,
Syukur, Alhamdulillah Ya Allah atas anugerahMu yang tidak terhingga. Pada tanggal 1Rejab 1431H kami sekeluarga telah berpindah ke rumah baru kami sepenuhnya. Selama 2hari aku, suami, adik-adik ipar dan anak-anakku bergotong-royong mengemas dan mengangkut barang-barang ke rumah baru. Memang penat, tetapi puas kerana telah selamat berpindah ke rumah baru di KTC, Kulim, Kedah Darul Aman. Akhirnya  dapat juga masuk ke rumah baru kami. Sebelum ini kami menyewa di Juru, Pulau Pinang. Walaupun sejauh 29km dari tempat kerja, suasana yang aman, tenang dan damai apabila sampai di rumah. Anakku pula tengah menyesuaikan diri mereka dengan suasana baru ini. Tiap kali waktu solat, Azan berkumandang di seluruh taman, Alhamdulillah surau hanya 10-15 tapak dari rumahku...Benar-benar berhadapan dengan surau... ^_^. Ya Allah aku amat bersyukur dengan kurniaanmu.. Kau telah makbulkan impian kami untuk mempunyai rumah berdekatan RumahMU...

Ya Allah kurniakanlah kemanisan dan taqwa kepada kami sekeluarga...Ya Allah, ya Rabbi, jadikanlah kami hambaMu yang berhati suci, bercita-cita luhur sanggup memerintah diri sendiri sebelum memimpin orang lain dan mengejar masa depan tanpa melupakan masa lalu..
Ya Allah, ya Rabbi, jadikanlah kami hambaMu yang beriman dan bertaqwa di jalan yang lurus dan Engkau redhai hingga Kami tidak tersesat di jalan yang Engkau murkai
Amin... Ya Rabbal Alamin...

07 June 2010

Baiti Jannati Kami...

Pemandangan dari dalam rumah.

Pemandangan Syiling rumah

Candid putera & puteriku mlm tadi...Asyik bergurau sahaja dua beradik ni ^_^


Salam..
Seperti yang telah aku janjikan dalam blog aku minggu lepas, aku akn upload gmbr rumah baru kami...ini adalah gmbarnya...Sebenarnya tak habis hias rumah lagi..maklumlah masing-masing sibuk dgn kerjaya... Apa yang ada..inilah dulu..sekian untuk tatapan kawan-kawan di luar sana... ^_^

Ibu Demam, Sakit Tekak & Ulser dalam mulut...

Salam...
Pagi ni aku rasa badan ku panas pula. siap sakit tekak dan di tambah ulser lidah pulak.. Nak cakap pun..mcm nak meleleh ja air liur..Maklumlah sakit bila gigi kena lidah... Pagi tadi Amir tak mau mandi lagi untuk kesekolah.. Puas aku pujuk...sampai tergugat jugak kesabaranku yang tengah demam dan sakit tekak ni... Sabar ajalah...ke pejabat aku bawak 1 plastik kecil bekalan ubat. Takut melarat pulak demam aku nanti. Masuk bilik aku...on ja aircond...rasa sejuk pun ada...seram sejuk... gagahkan juga bancuh air TEH O panas di pantri. Aku redha dengan sakit ni..sebab Allah masih sayangkan aku.. InsyaAllah aku akn pulih seperti sediakala.
Wassalam..... *_*

06 June 2010

Award dari Asmieyra... TQ As....

Salam..TQ as atas award yg As hadiahkan ini..Kak Arma amat hargai..Bila lagi kita nak jumpa mcm dulu ya..bawa baby msg2..tentu Arman dah besar....Kenangan kat Route69..
Semoga kita berjumpa kembali

Sukan PETANDA

Salam...
Pagi semalam dari pukul 8pg -7mlm....aku terlibat dengan sukan PETANDA negeri Pulau Pinang. Pertandingan ini melibatkan 6 Pejabat Daerah & Tanah di Pulau Pianag, iaitu, SPS,SPT,SPT,DBD,DTL & PTG. Aku mewakili pejabat aku dalam pertandingan CONGKAK & DART. Memang letih tapi seronok juga....Dapat releasekan 10sion skit... Dalam pertandingan ni..memang mcm2 peel ada...Yang frust skit..congkak akami dapat No.2 tapi mata kami sama 8mata kemenangan dengan SPU. tapi dari pengiraan menang dalam pertandingan SPU menang 16 dan SPS 15. Itu yang buat kami jatuh tempat kedua.. Aku memang sedih sebab bila msk round ke3, aku kalah tipis..sedih gak kat team aku... tapi nak buat mcmana aku dah buat yg terbaik... Anyway...memang penat smlm...dan mlm tadi terus aku demam& sakit tekak... Hari Ahad ni, aku x bercadang nak kemana2 sebab x sedap badan & tambahan pula suami aku kerjalah...
wslm...

04 June 2010

Batrisyia Tak Sihat


Salam,
Malam tadi suami kerja malam. Semalam aku memang amik cuti untuk uruskan pengeluaran KWSP aku bagi pembiayaan pengajianku. Tiba2 hp ku berbunyi dan aku lihat ada sms dari pengasuh anakku Mama Ida, msgnya pendek "Tisya Penat"...terus aku bg tahu suami dan kami terus siapakan urusan KWSP kat Seberang Jaya. Sampai nursery, aku tgk batrisyia tengah lena dalam nada dadanya yg penat... Dari riak wajahnya buat hati aku sayu... Dengan perlahan, aku dukung Batrisyia dalam kereta..Bila tgk aku & suamiku terus Tisya tersenyum...dan panggil..ibu...ayah...Tapi nafasnya mmg bunyi lain sangat..Lalu aku dan suami balik kerumah dan memberinya ubat yang memang sentiasa ada dlm peti ais...Bila makan ubat..legalah skit..tapi memang meragam...serba-serbi tak kena.... Risau juga bila suami x ada waktu mlm...saat anak-anak x sihat. Aku hanya mampu berdoa..agar Anak-anakku cepat sempuh... Amin...

02 June 2010

Amir Ikut ke Pejabat

Salam..

Pagi ni 2 jun 2010, memang tak dijangka ada sahaja yang berlaku...Anak sulongku Amir telah menyembur matanya dengan minyak wangiku. Apa lagi..terus meraung kepedihan matanya..Aku masa tu kat dapur tgh basuh botol susu anak-anak. Terus ku bimbing Amir ke singki dapur untuk cuci matanya. Masih mengadu pedih sambil meraung kepedihan. Aku pun sebak tgk matanya...

Di tambah lagi bila matanya & muka tiba2 bengkak dan merah...Aku cuci mukanya dan letak beberapa titik "eye more" kat matanya... Masih terpejam dan menangis dari rumah smpi nursery & tadikanya...

Sampai di tadika, Cikgu Zaleha memujuk Amir untuk ke sekolah... Puas aku & cikgu pujuk tetap berkeras tidak mahu turun dari kereta. Akhirnya aku putuskan membawanya ke pejabatku.. Sebab jam tanganku telah menunjukkan pukul 8.00pagi.. Aku perlu msk ofis sblm pukul 8.30pagi. Kalut juga aku membawa kereta pagi tadi..Risau jika terlewat masuk ofis...Sepanjang perjalanan aku berpesan dengan Amir agar menjaga tingkah laku semasa di pejabat ibu. Risau gak jika ada miting gempar..manalah aku nak letakkan anakku ini...Letak dalam bilik aku memang boleh tapi...confirm Amir teriak menangis tinggal dalam ofis sorang2...Alhamdulillah PA Bos aku kata, tak ada miting apa2, Hanyalah perbincangan di kalangan pegawai kanan Tanah.
 
Fuhhh.... lega... Ketika aku menaip blog ini, Amir ada di sebelah aku... baru lps mandi waktu zohor tadi dan tengah rehat...Alhamdulillah tak ganggu aku kat pejabat ni..dan tugasan aku... Aku telefon suami dan katakan Amir ada kat ofis ma, terkejut suami aku. Tapi aku kata, Amir tak ggu aku dan tugasan aku kat pejabat... Kesian pula bila teringat Batrisyia sorang2 kat nursery..tentu tercari2 abangnya... Lagi 2jam 20minit baru akan habis waktu kerja... Malam ni sambung semula tugas pack2 kotak2 untuk pindah ke rumah baru. Selagi tak habis kemas & pindah selagi itu tak selesai lagi...

01 June 2010

Persiapan pindah ke rumah baru ^_^

Salam...
Minggu lepas dan mingu ni adalah minggu yang amat  kritikal time frame masanya. Sibuk dengan kerja, study hujung minggu dan proses pindah rumah masuk ke rumah baru kami di KULIM KTC. Memang rasa letih sangat2.. terkejar2 dgn kuliah dan kemas rumah... Buat masa sekarang hampir 90% perabot dah masuk ke rumah baru kami. Tinggal nak masukkan pingan mangkuk( Hadiah pernikahan kami 5thn yg lalu yg ada 1 kotak besar x bukak2 lagi). Serta lagi setengah kain baju aku & suami serta anak2. Apabila melangkah kerumah baru..Aku melafazkan lafaz syukur..kerana, akhirnya impian utk memiliki rumah tercapai.... Bukanlah rumah banglo..hanyalah rumah teres yg berhadapan dengan surau... Terasa tenang suasana dan hening tiap kali azan solat berkumandang.... Waktu maghrib & Isyak..Suami tersayang dan Putera sulongku Amir Rahimi ke surau berjamaah di sana. Sejuk hati melihat puteraku yang berusia 4thn(Amir Rahimi) melangkah bersemangat ke surau. Sangat dekat dgn rumahku...dalam 10-15 langkah sudah sampai ke surau... Balik dari surau dengan suara nyaring..Amir memberi salam.." Assalammualaikum ibu.. Amir dah balik"..sejuk hati bila dengar.. Aku dan suami berdoa agar Amir akn semakin mencintai rumah Allah. Amin Ya Rabb...

Dalam rumah kami ini...masih belum siap lagi dengan hiasan dinding lagi... x tau frame yang mcmana nak letak lagi...Hiasan dinding frame islamik itu sudah pasti & bermotifkan tumbuh-tumbuhan..semoga ruang dalam rumah nampak lebih tenang dan natural... Aku tidak suka hiasan yang sarat...Simple tetapi cantik. Maklumlah anak-anakku masih kecil lagi..dan insyaAllah akan ada lagi...Maklumlah quota anak x cukup lagi... hehehe.... ^_^. Hhhmmm.... Malam tadi..aku sekeluarga singgah ke kedai lampu untuk membeli lampu dinding bagi bilik bujang Amir.. Tersengih sampai ke telinga, apabila Amir dapat lampu impiannya bergambar "Mickey Mouse"... Aku kata Amir janji kena belajar rajin-rajin lagi tau. Jika Sem lepas dapat No.4, kali ni ibu nak Amir dapat No.1 dan Iqra mesti level 3@4 pula.Nanti kat rumah baru, Ibu & Ayah akan carikan Amir sekolah tadika yang baru... Kemungkinan besar tadika Islam pula,Amir senyum ja... Lepas pi kedai lampu..terus kami singgah kedai "Char Kuey Teow Tok Ayah" berhadapan dengan kedai lampu tersebut di Bukit Minyak. Memang sedap Char Kuey Teow ni... Amir punyalah suka sebab banyak udang... Antara makanan kegemarannya... Tapi x boleh makan banyak..sebab Amir alah sedikit dengan seafood... Selepas selesai..kami sekeluarga pulang ke rumah sewa kami.. Kami x tidur rumah baru lagi..sebab nak habiskan packing barang2 dalam kotak. Nanti aku akan upload pic rumah baru kami.... Wassalam...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

.::Doa Ibu::.

.::Doa Ibu::.

Perjalanan Penyusuanku

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Melayari Bahtera Selamanya


Our Little Muslimah Is Born

Coretanku

12 Amalan-amalan Murah Rezeki (1) Aidiladha (2) Aidilfitri (1) Al-Fatihah (1) Al-Quran (1) Amalan Soleh (4) Amir (5) Amir Demam.... (1) AMPAC Kulim (1) Asmaul Husna (1) Award (1) Ayat Motivasi dan Mutiara Kata (1) Baiti Jannati (2) Balik Kampung (1) Batasan Aurat dan Hukum (1) Batrisyia (1) Bengkak susu. (2) Bilal Bin Rabah (1) Bilal Diseksa (1) Bilal Yang Teguh Iman (1) Breastfeeding (2) Candid Anak2ku (3) Contest (4) Coret2 (2) Darussyifa' (1) Demam (3) Didikan Anak (2) Disayangi Suami (1) Distributor Shaklee Kulim. (1) Doa Solat Tahajud (1) Doaku (11) Fadhilat memelihara solat sunat dhuha (1) Fadilat Zikir (3) Family Event (3) Geram (1) Giveaway (12) Hari Lahir (3) Iblis Syaitan (1) Impian (2) Jangkitan Paru-Paru (1) Kangkung Lintah (1) Kejujuran (1) Kelebihan Solat Tahajud. (1) Kerja (3) Kisah Agama (2) Kisah Pedoman (1) KIsah Teladan (2) Kongsi Ilmu (6) Lirik dan makna Qasidah Ya hanana (1) Lirik Pilihan (1) Luahan (23) Luahanku (6) Madu Masad (1) Membuka Kunci Limpahan Rezeki dengan Solat Dhuha (1) Mingguan Yang Cbuk (1) Murah rezeki (1) Mutiara Hati (2) Nama Anak Syaitan (1) Panduan (3) Penawar Kepenatan (1) Pengedar Sah Shaklee Kulim (1) Penyusuan Ketika Puasa (1) Permata Hati (8) Program Tautan Kasih Ikatan Profesional Muslim (1) Puasa2008 (1) Rahsia Al-Quran disebalik Gempa di Sumatera (1) Ramadhan (1) Raya (2) Renungan (1) Resepi Aku (3) Sakit lutut (1) sakit sendi (1) Selawat Burdah (1) Senarai Tentera Badar Al-Kubra (1) Shaklee Distributor Kulim (1) Sharing Info (2) Sheikh Abdul Kadir al-Jailani (1) Solat Dhuha (3) Surah Al-Insyirah (1) SuraH Al-Kautsar (1) tak upload gambar (1) Tazkirah (24) Tinta Lebaran (1) tulang sulbi (1) Uric Asid (1) Zikir (1)